ההסכמה לקבל

כשהגענו לעולם,
כשהיינו תינוקות,
היה ברור לנו,
שמגיע לנו מענה לצרכים שלנו.
שמגיע לנו ביטחון, חום, מגע, הזנה.
שכשאנחנו רעבים,
האוכל יגיע בדיוק בטמפרטורה בצורה ובזמן שאני זקוק לה.
כל תינוק יודע את זה.
נולדנו בהסכמה מלאה לקבל.

והמבוגרים בחיינו ,
בשלב כלשהו מתחילים לאכזב.
לאו דווקא בכוונה תחילה,
אבל לפעמים
הם לא נותנים את המענה לצרכים,
בצורה שאנחנו רוצים.

אפילו אם הם רוצים,
זה לא תמיד אפשרי.
ויכול להיות שאני כתינוק רוצה חיבוק,
בדיוק כשאמא שלי רגע הלכה להתקלח.
ואני פתאום מרגיש נטוש.
כשבסך הכל היא איתי בבית,
אבל אני לא יודע את זה.
ותחושת הנטישה היא מפחידה מאוד.

כתינוק אני יודע שמגיע לי מענה לצרכים שלי,
ואני עושה הכל כדי לקבל את זה.
יש לי אופטימיות ואמון בבני אדם ובמבוגרים בחיי
שידעו להיות שם עבורי.
ושיאהבו אותי בדיוק בצורה שאני צריך.
כי מגיע לי.

כל תינוק יודע שמגיע לו.
והיותו בקבלה זה דבר טבעי לחלוטין
כי כתינוקות אנחנו חסרי ישע בהגדרה.
ולכן אנחנו ניזונים נתמכים ומטופלים על ידי המבוגרים בחיינו.

וכשאנחנו לא מקבלים מענה לצרכים שלנו,
אז אנחנו מבקשים
שוב ושוב
בין אם בבכי, במילים או בתנועות ידיים.
ובאיזשהו שלב כשאנחנו רואים שלא מבינים אותנו,
אנחנו מתחילים לדרוש בצעקות ובהתנהגויות שונות…
אנחנו דורשים מענה לצרכים שלנו.
כי אנחנו עדיין מאמינים באמא ואבא שלנו.
כי מגיע לנו ביטחון והכלה והזנה וחום ומגע ותחושת ערך.

ולעתים,
מגיע השלב שבו יורדת ההבנה,
שאולי אין טעם לנסות שוב.
כי אולי גם הפעם הבאה,
כשאני אבקש או אדרוש מענה לצרכים שלי,
אני לא אקבל,
לא יראו אותי,
לא יקשיבו ולא יבינו אותי.

ובאותו שלב,
נעשה בתוכי ויתור פנימי,
נוצרת אמונה בתוכי – שאין טעם לבקש שוב,
כי גם הפעם הבאה תענה בשלילה.

ומאותו רגע ההסכמה לבקש והידיעה שמגיע לי,
מוטלים בספק,
ואז אני ממשיכה את חיי בוויתור.

אפשר לחיות בוויתור עד גיל מופלג,
עם חלק בתוכי שכבוי.

אז מה זה החופש לומר כן?
החופש לומר כן מזכיר לנו את מה שכבר שכחנו
מזכיר לי ש-מגיע לי!
מגיע לי -מענה לצרכים שלי
מגיע לי -שיהיה לי ממש ממש טוב.

החופש לומר כן- זה החופש לומר כן לעצמי.
להגיד לי כן! מה כן עושה לי טוב?
מה מענג אותי מה מרטיט ומשמח אותי,
מה מדליק אותי מה מסעיר אותי
מה בא לי שיקרה?
ואת זה לבקש מהפרטנרים בחיי-
מהחברים ,מהאהובים ,מהחברות ,מהילדים, מההורים שלי,
לבקש את זה,
ולדעת שמגיע לי לקבל.

אז ה”מגיע לי” היה טבוע בנו בצעירותינו.
וזה לגמרי אפשרי להיזכר בו
ולהרגיש אותו במלוא העוצמה.
כי מגיע לי לחיות חיים בהם אני מקבלת מענה לצרכים שלי.
ואני אחראית לבקש את זה.
אני אחראית ליצור מציאות שבה אני אקבל את זה.

בהיותנו לוקחים אחריות על כך,
אנחנו חוזרים לבקש:
“בבקשה –
תעשי לי שיהיה לי טוב”.

החופש להגיד כן לעצמי
זו גם ההסכמה להגיד לא לאחר או לדייק אותו
ועדיין לבחור בי,
ובמה שכן עובד עבורי.
ולהגיד את זה לכולם
בלי להתבייש.
בהצלחה.

כתבות נוספות באתר

חיווט מחדש של המוח וחוויית הבית הפנימית - דרך הגודהה טל קרן כץ

להמציא בית חדש: איך לחווט מחדש את תבניות הביטחון של המוח

חוויית הבית הרגשית מקודדת במערכת העצבית ובגוף בשלבי החיים המוקדמים. המוח האנושי, המבוסס על תבניות מוכרות, נוטה לזהות תדרים רגשיים מהילדות (כמו מתח, דריכות או ביקורת) כסביבה בטוחה, גם אם הם מחלישים את האדם בבגרותו. תהליך חיווט מחדש של חוויית הבית מבוסס על גמישות מוחית (Neuroplasticity) ומאפשר יצירה יזומה של תבניות רגשיות חדשות של ביטחון פנימי ושקט.

קרא עוד »
המוח כמספר סיפורים ופרשנות המציאות

המוח כמספר סיפורים: איך לשנות את הפרשנות ולצאת מתקיעות רגשית

המוח האנושי פועל כמנגנון פענוח ופרשנות של גירויים חיצוניים, ואינו חווה את המציאות באופן אובייקטיבי. הוא מייצר סיפור רגשי מנטלי המבוסס על חוויות עבר, אמונות מוקדמות ומנגנוני הגנה. בשיטת דרך הגודהה, זיהוי הסיפור והפרדתו מהעובדות היבשות הוא תהליך קריטי למעבר מתגובתיות אוטומטית, לחץ וכעס כרוני, אל עבר חוסן ומנהיגות פנימית.

קרא עוד »
מודל האניאגרם 9 טיפוסי אישיות - דרך הגודהה טל קרן כץ

מודל האניאגרם: איך לזהות את הטיפוס שלך ולצאת מדפוסים אוטומטיים

מודל האניאגרם (Enneagram) הוא מערכת דינמית למיפוי פסיכולוגי ורוחני, המגדירה 9 טיפוסי אישיות מרכזיים המקובצים בשלושה מרכזי אנרגיה: מנטלי, רגשי ואינסטינקטיבי. בשיטת דרך הגודהה, האניאגרם משמש כלי לזיהוי “היפנוזת האוטומט” של התודעה. הבנת הטיפוס מאפשרת לאדם לזהות את מנגנוני ההגנה והפחדים המניעים אותו, להפחית סטרס כרוני, ולעבור מתגובתיות הישרדותית לחופש בחירה ומנהיגות רגשית.

קרא עוד »

ממתח וחרדה לחיים חדשים

זה הזמן להשאיר פרטים
ולהתחיל את תהליך הריפוי שלך